El nostre projecte de
PORTES OBERTES neix a Cobi durant el curs 2015-2016 per donar resposta a les
necessitats individuals de tots els infants de l'escola. És un projecte viu,
dinàmic, adaptable a les circumstàncies de cada curs i que, contínuament, es va
transformant i enriquint gràcies a una metodologia activa.
Com funciona el projecte de PORTES OBERTES?
• Les portes s'obren durant el curs de manera gradual. Al començament de curs, durant el procés de familiarització, la lliure circulació només es dona al jardí, ja que es prioritza que els infants coneguin la seva estança i estableixin un bon vincle de confiança amb la seva tutora i, alhora, els oferim l'opció de poder gaudir d'un espai a l'aire lliure si ho necessiten.
• Cap a l'octubre, quan considerem que els infants ja se senten prou segurs en el mateix espai de referència, amb la seva mestra i els veiem prou adaptats, s'obren també les portes que comuniquen les estances.
• Aquesta lliure circulació funciona als matins, des de l'hora d'entrada fins al moment del dinar, que és quan es tanquen les portes i els infants duen a terme les seves rutines a les seves estances i amb els adults de referència.
• Cal diferenciar el funcionament de les estances de grans de les de caminants. Els més grans de l'escola obren les portes comunicatives de les 4 estances des de primers d'octubre, mentre que les estances de caminants ho fan només amb la contigua i amb més calma. A mesura que passen les setmanes és quan ja comencen a obrir-ho tot.
• Obrir portes implica a l'equip mantenir una coherència en la pràctica
educativa, prendre decisions, tenir cura de la seguretat física i emocional de
tots els infants, transmetre els mateixos missatges... Esdevé una
corresponsabilitat per a totes i tots.
• Els adults acompanyen posant paraules al que succeeix, provocant noves
experiències i afavorint les relacions entre iguals, i els infants són
observats i acompanyats des de diferents mirades.
• A cada estança dels grups de grans trobem definides diferents temàtiques amb
espais i materials que eduquen i proposen: l'espai de joc simbòlic, l'espai
d'experimentació i material inespecífic, l'espai artístic amb llenguatge
plàstic, musical i verbal..., i l'espai exterior.
• A les estances de caminants, en canvi, els materials són més semblants, però
les propostes que s'ofereixen de manera diària van variant, per tant, els
infants també es mouen segons allò que desperta el seu interès.
Per què decidim dur a terme un projecte
com aquest?
• Els infants poden escollir de manera lliure i natural l'espai de joc on volen
anar. Partim de la base que tenen una curiositat innata que els porta a
moure's, descobrir, tocar, explorar i experimentar amb tot el que els envolta.
• Es multipliquen les propostes de joc. L'oferta és més rica i variada, atenent
millor a les necessitats evolutives de cada infant.
• S'afavoreix un clima distès i de relacions, de diversitat, en el que els infants de totes les estances es poden conèixer, poden compartir vivències, materials, espais,...
• L'infant té més capacitat d'autonomia en el joc i, per tant, s'afavoreix el joc més individualitzat i en petit grup.
• La mestra es converteix en una observadora, acompanyant del joc i l'aprenentatge de l'infant.
• Les arribades dels infants a l'escola al matí esdevenen més tranquil·les. Els infants van entrant i es van incorporant al joc de forma natural i relaxada.
• Les famílies que ho volen poden quedar-s'hi a explicar contes, a jugar....
Aquesta entrada flexible afavoreix la relació entre infants i adults de
referència, ajuda al fet que les entrades siguin més graonades i que es pugui
atendre a cada infant que arriba d'una manera individual, tranquil·la i de
qualitat.
Nuestro proyecto de PUERTAS ABIERTAS nace en Cobi durante el curso 2015-2016 para dar
respuesta a las necesidades individuales de todos los infantes de la escuela.
Es un proyecto vivo, dinámico, adaptable a las circunstancias de cada curso y
que, continuamente, se va transformando y enriqueciendo gracias a una
metodología activa.
¿Cómo funciona el proyecto de PUERTAS
ABIERTAS?
• Las puertas se abren durante el curso de manera gradual. A comienzos de
curso, durante el proceso de familiarización, la libre circulación solo se da
al jardín, puesto que se prioriza que los infantes conozcan su aposento y
establezcan un buen vínculo de confianza con su tutora y, a la vez, les
ofrecemos la opción de poder disfrutar de un espacio al aire libre si lo
necesitan.
• Hacia octubre, cuando consideramos que los infantes ya se sienten bastante
seguros en el mismo espacio de referencia, con su maestra y los vemos bastante
adaptados, se abren también las puertas que comunican los aposentos.
• Esta libre circulación funciona por las mañanas, desde la hora de entrada
hasta el momento de la comida, que es cuando se cierran las puertas y los infantes
llevan a cabo sus rutinas a sus aposentos y con los adultos de referencia.
• Hay que diferenciar el funcionamiento de los aposentos de grans de las de
caminants. Los más grans de la escuela abren las puertas comunicativas de los 4
aposentos desde primeros de octubre, mientras que los aposentos de caminants lo
hacen solo con la contigua y con más calma. A medida que pasan las semanas es
cuando ya empiezan a abrirlo todo.
• Abrir puertas implica al equipo mantener una coherencia en la práctica educativa,
tomar decisiones, tener cura de la seguridad física y emocional de todos los infantes,
transmitir los mismos mensajes... Acontece una corresponsabilidad para todas y
todos.
• Los adultos acompañan poniendo palabras al que sucede, provocando nuevas
experiencias y favoreciendo las relaciones entre iguales, y los infantes son
observados y acompañados desde diferentes miradas.
• A cada aposento de los grupos de grandes encontramos definidas diferentes
temáticas con espacios y materiales que educan y proponen: el espacio de juego
simbólico, el espacio de experimentación y material inespecífico, el espacio
artístico con lenguaje plástico, musical y verbal..., y el espacio exterior.
• A los aposentos de caminants, en cambio, los materiales son más semblantes,
pero las propuestas que se ofrecen de manera diaria van variante, por lo tanto,
los niños también se mueven según aquello que despierta su interés.
¿Por qué decidimos llevar a cabo un
proyecto como este?
• Los infantes pueden escoger de manera libre y natural el espacio de juego
donde quieren ir. Partimos de la base que tienen una curiosidad innata que los
lleva a moverse, descubrir, tocar, explorar y experimentar con todo el que los
rodea.
• Se multiplican las propuestas de juego. La oferta es más rica y variada,
atendiendo mejor a las necesidades evolutivas de cada infante.
• Se favorece un clima distendido y de relaciones, de diversidad, en el que los
infantes de todos los aposentos se
pueden conocer, pueden compartir vivencias, materiales, espacios, ...
• El infante tiene más capacidad de autonomía en el juego y, por lo tanto, se
favorece el juego más individualizado y en pequeño grupo.
• La maestra se convierte en una observadora, acompañante del juego y el
aprendizaje del infante.
• Las llegadas de los niños en la escuela por la mañana acontecen más
tranquilas. Los infantes i sus familias van entrando y se van incorporando al
juego de forma natural y relajada.
• Las familias que lo quieren pueden quedarse a explicar cuentos, a jugar...
Esta entrada flexible favorece la relación entre pequeños y adultos de
referencia, ayuda al hecho que las entradas sean más escalonadas y que se pueda
atender a cada infante que llega de una manera individual, tranquila y de
calidad.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada