Passa al contingut principal

LA BIBLIOTECA DE L'ESCOLA

La lectura és una de les activitats més importants i útils que l’esser humà realitza al llarg de la seva vida. La lectura és una activitat que es comença a adquirir molt lentament des d’edats molt primerenques i es manté per a tota la vida, no es perd amb el temps. Per això, és molt important que s’estimuli i s’animi als infants des de ben petits a familiaritzar-se amb els contes, font primordial de la lectura.
La lectura sempre actuarà com un fenomen que ens permetrà exercitar la nostra imaginació, crear nous mons a les nostres ments, reflexionar sobre idees o conceptes abstractes, entrar en contacte amb el nostre idioma o amb d’altres, conèixer altres realitats,… És molt important que la lectura es realitzi sempre en ambients relaxats, tranquils, que convidin a la concentració, que permetin que la persona s’oblidi de tot el seu voltant i submergeixi en la historia  que llegeix
Els sentits i els llibres
Els llibres d’imatges inicien als infants en el món de l’art i de la bellesa. Els infants “llegeixen” les imatges d’un llibre. Tots els nens i nenes viuen envoltats de imatges, textos, escrits i símbols.
Els sentits són una part essencial en el procés d’aprenentatge, no hi ha res en la intel·ligència que no hagi passat abans pels sentits, per això a les escoles bressol fem experimentar als infants amb tot allò que els envolta. Els infants estableixen el primer contacte amb un llibre com si fos un objecte (el mosseguen, el transporten, l’apilen, l’oloren...) abans d’obrir-lo i observar el que hi ha dins.
En la primera infància llegir no és més que la percepció de signes visuals: l’infant percep una imatge i identifica un objecte. A partir d’aquí trobarà un lligam emocional amb l’objecte i/o el personatge.  Les obres dels il·lustradors deixen empremta en la sensibilitat dels infants.
Poc a poc serà capaç de imaginar com continua la història.
És molt important per part de tots els adults que envoltem els nens i nenes tenir un bon criteri a l’hora de seleccionar els llibres que posem a l’abast dels infants o que els expliquem. L’adult és l’encarregat de posar paraules als contes, farà d’intermediari i estimulador dels interessos dels nens/-es i del seu gust per la literatura. Cal que els contes estiguin adaptats a les capacitats, els interessos, les necessitats, les aptituds i l’edat dels infants.
Com expliquem un conte a infants de 0-3?
Per explicar contes als més petits cal ajustar-se a unes pautes concretes:
ü  S’haurà d’expressar amb claredat.
ü  El llenguatge ha de ser senzill i comprensible.
ü  Caldrà repetir les descripcions i les frases significatives dels personatges.
ü  És important la presència de rimes, cantarelles i cançons.
ü  Els temes han de ser coneguts i propers pels infants, que els cridin l’atenció.
ü  L’acció ha de ser breu.
Recursos per explicar un conte
ü  Cal que l’infant noti que el narrador se sent implicat en allò que està explicant.
ü  Recórrer expressions que facin participar el grup, com ara: “Sabeu què va passar?”
ü  Utilitzar diferents tons i matisos per expressar els sentiments i les emocions dels personatges per donar ritme i musicalitat a la narració.
ü  L’ús d’onomatopeies i gesticulacions per donar vivacitat al conte.
ü  Adoptar un to de veu per a cada personatge. Els diferents tons de veu atrauen l’atenció dels infants. 
ü  Material visual com poden ser imatges, titelles...


Podeu trobar més informació a:
Les millors llibreries infantils de Barcelona
Biblioteca Xavier Benguerel









 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Un passeig per l'escola: EL NOSTRE PROJECTE EDUCATIU AMB IMATGES

L' EBM   Cobi  forma part de la Xarxa d'Escoles Bressols Municipals de Barcelona i està situada al barri de la Vil·la Olímpica, al districte de Sant Martí. Va ser inaugurada l'octubre de 2011. L'escola consta de nou estances situades en planta baixa que es comuniquen entre elles i cadascuna ofereix sortida directa al jardí i a una gran sala d'usos múltiples que anomenem  SUM . A  Cobi  entenem l'escola bressol com un espai educatiu on tots els seus integrants aprenem a viure i a conviure junts. Pensem que ha de ser un lloc en el qual, partint dels drets i de les necessitats dels infants, creient en les seves capacitats i actuant en conseqüència, es promoguin els valors de la vida quotidiana, de la convivència i del respecte. EN AQUEST VÍDEO US OBRIM LES PORTES DE L'ESCOLA El nostre projecte educatiu té com a principal protagonista l'infant. Creiem que els infants són éssers capaços i competents, amb diferents nivells de desenvolupame

PREINSCRICIÓ I MATRICULA 2020-2021

Benvolgudes famílies Imagino que qui mes qui menys s'ha assabentat pels mitjans de comunicació que ja s'ha posat en marxa el procés de preinscripció. Ja tenim calendari i a la web del consorci ja ha penjat el calendari i les instruccions. El Departament d'Educació ha decidit que aquest curs el calendari del primer cicle d'educació infantil sigui el mateix que el previst per al segon cicle d'educació infantil   i per l'educació obligatòria:  Les dates son les següents: - Del 13 al 22 de maig per via telemàtica - Del 19 al 22 de maig per via presencial (amb cita prèvia) A la web del consorci trobareu la informació detallada per l'educació obligatòria d' infantil, primària i ESO ·          https://www.edubcn.cat/ca/alumnat_i_familia/informacio_general_matriculacio/acces_als_estudis/3_16#/1 A la web de l'ajuntament  de les Escoles   Bressol encara no hi ha la informació. Ens han comentat que l

A l'escola bressol també "teletreballem"

Molta gent es pregunta que fem aquests dies a l'escola, doncs, també TELE TREBALLEM!!!! Sort que els mitjans tecnològics ens faciliten trobar-nos, jugar, parlar, cantar, treballar, formar-nos, riure i plorar.  N o hem deixat de fer tot el què des de la nostra escola fem habitualment.... això sí, una mica més complicat. Ànims, que això s'acaba!!!!