La lectura és una de les activitats més importants
i útils que l’esser humà realitza al llarg de la seva vida. La lectura és una
activitat que es comença a adquirir molt lentament des d’edats molt
primerenques i es manté per a tota la vida, no es perd amb el temps. Per això,
és molt important que s’estimuli i s’animi als infants des de ben petits a
familiaritzar-se amb els contes, font primordial de la lectura.
La lectura sempre actuarà com un fenomen que ens
permetrà exercitar la nostra imaginació, crear nous mons a les nostres ments,
reflexionar sobre idees o conceptes abstractes, entrar en contacte amb el
nostre idioma o amb d’altres, conèixer altres realitats,… És molt important que
la lectura es realitzi sempre en ambients relaxats, tranquils, que convidin a
la concentració, que permetin que la persona s’oblidi de tot el seu voltant i
submergeixi en la historia que llegeix
Els sentits i els
llibres
Els llibres d’imatges inicien als
infants en el món de l’art i de la bellesa. Els infants “llegeixen” les imatges
d’un llibre. Tots els nens i nenes viuen envoltats de imatges, textos, escrits i
símbols.
Els sentits són una part essencial en
el procés d’aprenentatge, no hi ha res en la intel·ligència que no hagi passat
abans pels sentits, per això a les escoles bressol fem experimentar als infants
amb tot allò que els envolta. Els infants estableixen el primer contacte amb un
llibre com si fos un objecte (el mosseguen, el transporten, l’apilen, l’oloren...)
abans d’obrir-lo i observar el que hi ha dins.
En la primera infància llegir no és
més que la percepció de signes visuals: l’infant percep una imatge i identifica
un objecte. A partir d’aquí trobarà un lligam emocional amb l’objecte i/o el
personatge. Les obres dels il·lustradors
deixen empremta en la sensibilitat dels infants.
Poc a poc serà capaç de imaginar com
continua la història.
És molt important per part de tots
els adults que envoltem els nens i nenes tenir un bon criteri a l’hora de
seleccionar els llibres que posem a l’abast dels infants o que els expliquem.
L’adult és l’encarregat de posar paraules als contes, farà d’intermediari i
estimulador dels interessos dels nens/-es i del seu gust per la literatura. Cal que els contes estiguin adaptats a les
capacitats, els interessos, les necessitats, les aptituds i l’edat dels
infants.
Com
expliquem un conte a infants de 0-3?
Per explicar contes als
més petits cal ajustar-se a unes pautes concretes:
ü S’haurà d’expressar amb claredat.
ü El llenguatge ha de ser senzill i
comprensible.
ü Caldrà repetir les descripcions i les
frases significatives dels personatges.
ü És important la presència de rimes,
cantarelles i cançons.
ü Els temes han de ser coneguts i
propers pels infants, que els cridin l’atenció.
ü Cal que l’infant noti que el narrador
se sent implicat en allò que està explicant.
ü Recórrer expressions que facin
participar el grup, com ara: “Sabeu què va passar?”
ü Utilitzar diferents tons i matisos
per expressar els sentiments i les emocions dels personatges per donar ritme i
musicalitat a la narració.
ü L’ús d’onomatopeies i gesticulacions
per donar vivacitat al conte.
ü Adoptar un to de veu per a cada
personatge. Els diferents tons de veu atrauen l’atenció dels infants.
ü Material visual com poden ser
imatges, titelles...
Podeu trobar més informació a:
Les millors llibreries infantils de Barcelona
Biblioteca Xavier Benguerel
Podeu trobar més informació a:
Les millors llibreries infantils de Barcelona
Biblioteca Xavier Benguerel
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada