Clica per veure més fotografies |
Aquest projecte va sorgir de manera espontània, de la vida en comunitat, del passeig dels divendres dels nois i noies del C.O. Bogatell cap a la piscina. Aquells matins s’apropaven fins a les nostres portes de vidre, miraven encuriosits els infants que jugaven al jardí, interactuaven, reien, s’emocionaven,...
Per a la majoria
d’infants el primer entorn socialitzador més enllà del familiar és el de
l’escola així que, des de Cobi, volíem compartir amb les famílies aquest model
inclusiu, impregnat en valors de respecte, solidaritat, tolerància, un model
que educa en la diferència donant rellevància a la particularitat de cadascú.
Com funcionem?
Cada setembre al
Centre Ocupacional cada usuari fa una fitxa personal on escriuen: què els
agrada, què NO els agrada, les capacitats que tenen, els talents i també es
descriuen els suports que necessiten. D’aquesta manera fan un treball
introspectiu i es valora quines poden ser les tasques més adients que poden
desenvolupar i es distribueixen pels centres amb els que col·laboren.
A principis de
curs, la direcció de l’escola (Maria) en representació de tot l’equip educatiu
i l’educador del C.O. Bogatell (Sergi) fan una reunió en el Centre Ocupacional
on es presenten les persones que vindran a Cobi i es parla dels objectius a
treballar al llarg del curs. A començaments d’octubre iniciem la rutina.
Cada dimarts, en
arribar a l’escola són acollits per la Maria o les complementaries de l’escola
i es disposen a fer feines genèriques: omplir sorrals, triturar papers,
manteniment de l’hort, reciclar material per construir instruments, col·laborar
en la creació d’espais al jardí,... En aquesta estona, mentre passegen per
l’escola, s’estableixen les primeres interaccions amb els infants, es saluden,
s’apropen, sorgeixen mirades de complicitat, moments de cooperació entre uns i
altres per dur a terme les tasques,...
L’estona de
l’esmorzar és una estona distesa, de coneixement mutu i interacció amb el
personal de l’escola. A mig matí, seuen al menjador junt amb la Maria, les
cuineres, personal de suport educatiu,... xerren, comparteixen experiències,
s’expliquen com va anar el cap de setmana o què faran el proper,...
I, a continuació,
es distribueixen per fer feines de caire individual, com per exemple: repartir
i recollir carros del dinar, parar la taula de les educadores per dinar, donar
suport en les propostes de música d’en Martín, entrar a les classes per
col·laborar en els hàbits de dinar i dormir dels infants,... Durant el moment
de contacte directe amb els petits, guiats per l’educadora referent, se’ls pot
veure apropant-se i ajupint-se per relacionar-se amb ells, acompanyant-los en
l’estona de l’àpat, acariciant-los mentre agafen la son,... tot amb una cura
extraordinària.
Per acabar la
jornada, cap a les 12:45h, es reuneixen a la sala de mestres i fan una
valoració de la feina feta: expliquen com ha anat el dia, què han fet, què els
ha costat més o menys, si els ha agradat o no... i també anticipen el que
passarà la setmana pròxima.
Tenir la gran
sort de col·laborar en projecte d’aquest tipus afavoreix de manera molt
significativa ambdues institucions i tota la comunitat educativa en
general. És un intercanvi d’experiències
molt enriquidor per a tothom i estem encantats de continuar aprenentet a
conviure en la convivència.
“Abordar
desde la rutina diaria cómo comprender e interactuar con las personas con
discapacidad, ayudará a fomentar la convivencia, a desarrollar la empatía
—facultad de ponerse en lugar del otro y sentir lo que otros sienten—,
favorecerá la aceptación de las personas y, en consecuencia, evitará la
discriminación de cualquier persona discapacitada” Federación Vasca de
asociaciones en favor de las personas con discapacidad intelectual.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada